Publications

We will be updating this area with some of the publications from our research team and other relevant documents

 


TV Discovery & Enjoy Project

Communications in Internacional Conferences

Abreu, J.,  Almeida, P., Teles, B. (2014). TV Discovery & Enjoy: a New Approach to Help Users Finding the Right TV Program to Watch. In proceedings of the ACM International Conference on Interactive Experience of Television and Online Video (TVX2014). New York, NY: ACM.

ABSTRACT This paper presents the development and evaluation cycle of an interactive television (iTV) prototype that aims to improve the way users discover and select their TV content, bearing in mind the cognitive model that the viewer typically uses in mindless zapping situations. The development of the iTV application was supported by a study of the habits and behaviours of TV viewers (namely the ones related to the referred cognitive process), followed by the specification of its conceptual model and features, interface mock-ups and its integration in the filtering engine of the iTV application. Additionally, an indexing and cataloging system interconnected with the filtering engine was designed. The developed prototype was evaluated by a group of users, with the results revealing to be very positive, both in in what relates with the interest on the application and its usability. In parallel to the development of the iTV application, a tablet version was conceptualized and evaluated with the aim of studying the suitability of the extension of the same conceptual model to a secondary screen approach.

 

Abreu, J., Almeida, P., Teles, B. (2013). A descoberta de conteúdos televisivos: dos comportamentos à aplicação interativa TDE, jAUTI2013 – II Jornadas Iberoamericanas de difusión y capacitación sobre Aplicaciones y Usabilidad de la TVDI- 10 al 12 de set 2013- Córdoba (España), p. 205-209

ABSTRACT Atualmente, os telespetadores de serviços pagos de televisão têm uma oferta de conteúdos televisivos muito vasta. A somar ao elevado número de canais que a digitalização da transmissão permite, os operadores oferecem serviços de video-on-demand e, mais recentemente, de gravações automáticas, armazenadas na cloud, dos últimos 7 dias. Neste contexto tecnológico, a oferta com que o telespetador se confronta quando se senta em frente à televisão excede, facilmente, os 10.000 conteúdos distintos. Perante esta vasta oferta, os atuais guias de programação eletrónica revelam-se pouco eficientes no auxílio à seleção do conteúdo a ver. Torna-se, assim, pertinente que os operadores de serviços de TV interativa possam disponibilizar soluções que facilitem, ao telespetador, a tarefa de descoberta e escolha do conteúdo televisivo que, num determinado momento, mais lhe agrada. Neste contexto, o trabalho de investigação, relatado neste artigo, incide sobre todo o ciclo de desenvolvimento da aplicação TDE (TV Discovery & Enjoy), partindo de um estudo alargado que permitiu identificar os comportamentos do telespetador e o seu processo cognitivo no momento de escolha de conteúdos televisivos, até ao desenho e implementação da aplicação de TV Interativa TDE17.

 


iNeighbour TV Project

Book Chapters 

Abreu, J., Almeida, P., Silva, T. (2014). Os tele-cuidados e a televisão interactiva. In António M. Fonseca (2014) (Eds.). Envelhecimento, saúde e doença: Novos Desafios para a Prestação de Cuidados a Idosos. Coleção Medicina XXI nº 7. Via Longa, Coisas de Ler
ABSTRACT O presente capítulo inicia-se com uma abordagem às soluções de tele-cuidados disponíveis no mercado português. Seguidamente, e atendendo à referida orientação do capítulo para sistemas baseados na televisão, realiza-se uma análise detalhada das soluções centradas neste dispositivo. A segunda parte do capítulo apresenta um sistema de tele-cuidados desenvolvido na Universidade de Aveiro, o iNeighbour TV, que adota uma plataforma de televisão interativa e, consequentemente, o televisor como o equipamento de mediação tecnológica. Descrevem-se, a seguir, as àreas do sistema com um especial enfoque nas funcionalidades mais directamente relacionadas com a saúde. Finalmente, é descrito o processo de avaliação no terreno, realizado em casa de 10 seniores portugueses, que permitiu obter indícios sobre a aceitação que um sistema, como o iNeighbour TV, poderá ter para uma população portuguesa, e europeia, cada vez mais envelhecida.
 
Abreu, J., Almeida, P., Silva, T. (2013). iNeighbour TV – a social TV application to promote wellness of senior citizens. In Martinho, R., Rijo, R., Cruz-Cunha, M. M., & Varajão, J. (Eds.). Information Systems and Technologies for Enhancing Health and Social Care (pp. 1-19). Hershey, PA: Medical Information Science Reference. doi:10.4018/978-1-4666- 3667-5.ch001
ABSTRACT In this chapter, the authors present the on-going work of the iNeighbour TV research project that aims to promote health care and social interaction among senior citizens, their relatives, and caregivers. The TV set was the device chosen to mediate all the action, since it is a friendly device and one with which the elderly are used to interacting. A study, conducted among the project’s target audience, using a participatory design approach is addressed in the chapter. Its purpose was to better characterize this type of users, identify relevant features, and evaluate usability and user interface requirements targeted to television (in an IPTV infrastructure). The analysis of the study results, which ensured the revision of the project’s features, is also presented along with a comprehensive description of the validated features. Some of these include automatic user recognition system, medication reminder, monitoring system (of deviations from daily patterns), caregiver support, events planning, audio calls, and a set of tools to promote community service. The chapter also focuses on the challenges to define the evaluation of the iNeighbour TV through an analysis of related projects and their lab or in situ approaches, concluding that, although the in situ methodology is more complex, it is more suitable for the iNeighbour TV project. The process of implementing a field trial with this specific target audience is revealing important challenges, but the diversity of data that it potentially provides reinforces the relevance of such an evaluation. 

Papers in International Journals

Silva, T., Abreu, J., Pacheco, O. (2013). Identificação de utilizadores: a chave para a personalização de aplicações de TV interativa para seniores? In Communication Studies, Academic Journal from Labcom, n. 14 December 2013, pp.137-156, ISSN: 1646- 4974

ABSTRACT A televisão é uma atividade pessoal comumente motivada pela tentativa de satisfazer aspetos relacionados com vigilância, identidade pessoal, relações pessoais e de distração (McQuail, 1987). Alguns destes aspetos são potenciados quando se trata de espectadores seniores que, muitas vezes, sofrem de solidão e isolamento. Suportados nesta realidade e nos desenvolvimentos tecnológicos ao nível das infraestruturas de difusão, os operadores do mercado televisivo estão a apostar cada vez mais na personalização da experiência televisiva. Contudo, para potenciar esta personalização, torna-se essencial integrar um sistema de identificação (sID) de utilizadores, que permita que os serviços de televisão interativa respondam de forma adequada em função de quem está, realmente, a interagir com as suas funcionalidades. Neste artigo pretende-se apresentar o processo de identificação e de aferição do conjunto de variáveis funcionais que um fornecedor de televisão interativa deverá considerar, aquando da seleção do sistema de identificação mais adequado para utilizadores seniores.
 
Oliveira, R., Silva, T., Abreu, J., Almeida, M. (2012). Identificação Automática de Utilizadores com Deficiência Visual: a base para um serviço de áudio descrição personalizado, REDMARKA – CIECID – Unidad de Investigación en Marketing Aplicado – Universidad de A Coruña, Año IV, Número 7, V3, pp.125-154, ISSN: 1852-2300
ABSTRACT The interactive audio description (AD) services, which currently exist, may be subject to a set of improvements in order to provide a more efficient adjustment to the visually impaired users’ context. Actually, the interactive features inherent to these services, supported by different television platforms, focus mainly in audio description activation option and alerts when a program with audio description is started. However, the existing television broadcasting infrastructures, if they are complemented with a return channel and adapted Set-Top Boxes (STB), strengthen the interesting opportunity to create an interactive audio description (AD) service that integrates advanced features that can be automatically adjusted to users’ preferences. It is in this context that we propose the development of an interactive audio description service, which is complemented with a user automatic identification system. With this complementary approach, the service can be dynamically adjusted to the preferences of the user who is in fact watching television, invoking, automatically, the options that were previously selected in the related configurations. Once that are different ways to implement an identification system, it was carried out a set of interviews, at Instituto Oftalmológico Dr. Gama Pinto – IOGP, in Lisbon, in order to determine the most suitable identification method for visually impaired users. The interviews were carried out to 20 patients of the low vision appointment. From the obtained results, it was possible to conclude that there is a tendency for two identification methods, namely the use of an RFID card and a fingerprint reader. 

Papers in National Journals

Abreu, J., Almeida, P. (2014). Avaliação in-situ de uma aplicação de televisão interativa de apoio à saúde para pessoas seniores, In Prisma – Revista de Ciências da Informação e da Comunicação do CETAC.MEDIA, ISSN 1646-3153, n. 23 (2014)

ABSTRACT Nos últimos anos, a Europa tem enfrentado mudanças importantes conducentes ao envelhecimento da população. Isso desafia as políticas sociais, podendo levantar dificuldades na prestação residencial de cuidados de apoio à saúde para toda a população idosa, incrementando, especialmente em áreas não rurais, outro nível de problemas, nomeadamente relacionados com a solidão e mobilidade. Nesse contexto, o presente trabalho tem dois objectivos centrais: analisar uma aplicação de TV interativa desenhada para contribuir para o bem-estar físico e social das pessoas idosas; e relatar o processo de avaliação in-situ que foi realizado com o envolvimento de dois grupos de participantes com diferentes níveis de literacia digital. A aplicação de TV interativa em análise, (iNeighbour TV), tem um conjunto de caraterísticas que pertencem ao domínio da TV Interativa Social e é complementada com um portal web e uma aplicação para dispositivos móveis destinados a alertar os cuidadores para potenciais situações de emergência. A utilidade e aceitação destas funcionalidades foi avaliada num ensaio de campo implementado em duas cidades. O processo de avaliação é descrito no que diz respeito ao processo de recrutamento dos participantes; à sua caraterização em termos de perfil físico, cognitivo e de sociabilidade; aos mecanismos para a recolha de dados; e as estratégias adotadas para promover a avaliação de campo. Os resultados obtidos revelaram que uma aplicação de TV interativa, como o iNeighbour TV, pode fornecer uma relevante e desejada assistência, à população idosa, no que diz respeito ao apoio de saúde e à deteção de situações de emergência.
 
 Silva, T., Abreu, J., Pacheco, O. (2014). A utilização de um protótipo Wizard of Oz para a determinação de métodos de identificação automática de telespetadores seniores, In Prisma – Revista de Ciências da Informação e da Comunicação do CETAC.MEDIA, ISSN 1646-3153, n. 23
ABSTRACT A televisão é, para os seniores, o principal meio de distração e de informação. Nela eles procuram sensações que potenciem o seu bem-estar o que os motiva a longos períodos de consumo televisivo. Suportando-se nesta proximidade entre o sénior e os artefactos tecnológicos que proporcionam o consumo televisivo, o trabalho aqui descrito visa, através de uma aplicação de televisão interativa (iTV) na área da prestação de cuidados de saúde e bem-estar, avaliar qual o sistema de identificação de utilizadores (sID) mais adequado a este contexto. A aplicação de iTV tem componentes relacionadas com a saúde, a comunidade e também de eventos da vida diária como informação sobre o tempo, entre outros. Foi concretizado um caso de estudo que englobou o teste de um protótipo com um conjunto de seniores para definir qual o sID mais adequado a este público-alvo.
 
Abreu, J., Almeida, A., iNeighbour TV – Aplicação de Televisão Social para Cidadãos Seniores, X Congresso da LUSOCOM – Comunicação, Cultura e Desenvolvimento, no prelo, 2012.
 
Abreu, J., Almeida, A. (2012). iNeighbour TV: a Televisão Interativa na promoção da interação social entre seniores. In Prisma – Revista de Ciências da Informação e da Comunicação do CETAC.MEDIA, ISSN 1646-3153. Nº 19 Junho 2012
ABSTRACT A integração tecnológica nos modelos de organização social e institucional é, atualmente, uma realidade tão imbricada e abrangente, que naturalmente afeta os próprios modelos de socialização e de interação social. Contudo, esta difusão, do ponto de vista etário, não se processa de forma uniforme e abrangente na sociedade, sendo maioritariamente dirigida e integrada pelas camadas etárias mais jovens. Contudo, importar combater esta assimetria tecnológica e contribuir para que a população sénior beneficie de mecanismos que lhe permita incrementar o seu nível de bem-estar. Foi na busca desta premissa, e tendo em atenção o contínuo aumento da esperança média de vida, aliada a uma ininterrupta expansão dos níveis de literacia, que surgiu o projeto iNeighbour TV, um sistema de televisão interativa orientado para telespetadores seniores. A motivação de base fundamenta-se no incremento do conforto e da qualidade de vida; no apoio e suporte aos cuidados de saúde; e na promoção da interação social. Sendo assim, duas das funcionalidades basilares deste sistema, descritas neste artigo, dizem respeito às áreas da Comunidade e do Lazer, cujas funcionalidades foram orientadas ao alargamento das redes de sociabilidade, e de apoio, e ao incentivo à participação em atividades exteriores ao espaço residencial. A televisão apresenta- se como o artefacto central da mediação tecnológica visto ser um equipamento familiar, já conhecido e dominado por este grupo etário. A avaliação do sistema foi efetuada no terreno e com a disponibilização da aplicação de televisão interativa em casa dos avaliadores, durante 5 semanas, através de uma amostra constituída por dois grupos regionais, em Aveiro e Porto. Para a recolha de dados, deu-se primazia a técnicas de foro quantitativo, mais concretamente: o inquérito por questionário, a observação participante e os registos automáticos de interação com a aplicação. Os resultados revelam que as funcionalidades integradas nestas duas áreas, exclusivamente dirigidas para os domínios do convívio e da sociabilidade, recolheram uma grande receptividade e motivação para a interação (tanto com o sistema, como com os restantes avaliadores). 
 

Communications in International Conferences

Pereira, L., Abreu, J., Alvelos, H. (2013). The focus’s behavior in iTV interfaces versus its users’ expectations: a complex dialectic for elders. In Proceedings of 3rd International Conference on Integration of Design, Engineering & Management for Innovation, p. 67-74, Porto, Portugal, 4-6th September 2013.
ABSTRACT This paper presents a field study on the dynamics established between the predicted behavior when elderly users press the directional keys of a remote control, and the corresponding reaction of the focus of an iTV (Interactive Television) interface. The performed field evaluation, conducted using the iNeighbour TV interface – an iTV application – involved the participation of elderly adults, as more vulnerable users to the mismatch between their interactions and the behavior of the focus when using non-cartesian interfaces. Following a think aloud protocol, we collected the participants’ expectations regarding the focus’ path and behavior in ten of its distinct interactive items. This allows us, not just to study this interaction issue, but to produce a set of design recommendations as well, aiming to minimize the detected problems in future iTV applications designed towards the elderly. 
 
Abreu, J., Almeid, A. (2012). Comunicação entre telespectadores seniores mediada pela televisão: o projeto iNeighbour TV, X Congresso da LUSOCOM – Comunicação, Cultura e Desenvolvimento, LISBOA, ISCSP, 27-29 de Setembro de 2012.
 
Abreu, J., Almeida, P. (2012). iNeighbour TV: A social TV application for senior citizens, In: Adjunct Proceedings of the 10th European Interactive TV Conference (EuroITV 2012 – Bridging People, Places and Platforms). A., Stefan; S., Stephan; Knoche, H.; Hess, J. (eds.). Fraunhofer Institute for Open Communication Systems, FOKUS, ISBN: 978-3-00-038715-9, p. 11-12.
ABSTRACT The iNeighbour TV system aims to promote health care and social interaction among senior citizens, their relatives and caregivers. The TV set was the device chosen to mediate all the action, since it is a friendly device and one with which the elderly are used to interact. This system was implemented in an IPTV infrastructure with the collaboration of a Portuguese operator. It includes a set of features that include: medication reminder, monitoring system, caregiver support, events planning, audio calls and a set of tools to promote community service. All these features are seamlessly integrated in TV (in overlay with TV content). The authors consider that this system, already evaluated in a Field Trial, will bring innovation in the support of senior citizens.
 
Oliveira, N., Abreu, J., Almeida, P. (2012).  iNeighbour Mobile: detection of domestic accidents with elderly based on TV consumption, CENTERIS 2012 – International Conference on ENTERprise Information Systems, Vilamoura, Portugal.
ABSTRACT In recent years we have been witnesses to a gradual aging of the Europe population contributing to the inversion of the population pyramid. In this context, the National Institute of Statistics estimates that by 2060 the proportion of elderly will be between 12.7% and 15.8% of the global Portuguese population. However, this situation involves a number of concerns, including the elderly people abandonment with the inherent problems of loneliness and lack of support. This social context justifies the need to create mechanisms benefiting from the inclusion of communication technologies to promote the elderly’s well being. In this scope, television appears as a straightforward link between elderly and technology since they have a well established relation with this device derived from a considerable daily usage time – it is estimated that each senior sees an average of 5,5 hours of television per day. This is the techno-social framework where this research tries to explore the convergence between television and some interactive features proposing a system able to detect and prevent the consequences of unnoticed accidents in the elderly domestic context.
 
Silva, T., Abreu, J., Pacheco, O. (2012). Elderly viewers identification: designing a decision matrix, In: Adjunct Proceedings of the 10th European Interactive TV Conference (EuroITV 2012 – Bridging People, Places and Platforms). A., Stefan; S., Stephan; Knoche, H.; Hess, J. (eds.). Fraunhofer Institute for Open Communication Systems, FOKUS, ISBN: 978-3-00-038715-9, p. 108-111.
ABSTRACT The central role that television-viewing plays in the daily life of elderly people motivate several research efforts towards the improvement of the benefits of companionship and information they seek from this media. Along with the advent of technical and interactive improvements, TV operators may provide the user with a more personalized television experience (with specific services that can, for example, increase the quality of life of the elderly) supported in a reliable viewer identification system. In this work, based on a prototype usage approach, guided interviews and direct observation of elderly viewers; we attempt to find the most suited viewer identification (vID) method for different combinations of social context, physical and psychological characteristics. A total of six vID methods were prototyped allowing the gathering of quantitative and qualitative data concerning the complex trade-off that influences the choice of the most suitable method. The analysis of these trade-offs was used to contribute for a decision matrix that, for a specific set of input values, returns the most appropriated vID method.
 
Silva, T., Abreu, J., Pacheco, O. (2012). Os seniores e a TV interativa: parâmetros para a seleção de um sistema de identificação de telespectadores, X Congresso da LUSOCOM – Comunicação, Cultura e Desenvolvimento, LISBOA, ISCSP, 27-29 de Setembro de 2012
ABSTRACT A televisão é uma atividade pessoal comumente motivada pela tentativa de satisfazer aspetos relacionados com vigilância, identidade pessoal, relações pessoais e de distração (McQuail, 1987). Alguns destes aspetos são potenciados quando se trata de espectadores seniores que, muitas vezes, sofrem de solidão e isolamento. Suportados nesta realidade e nos desenvolvimentos tecnológicos ao nível das infraestruturas de difusão, os operadores do mercado televisivo estão a apostar cada vez mais na personalização da experiência televisiva. Contudo, para potenciar esta personalização, torna-se essencial integrar um sistema de identificação (sID) de utilizadores, que permita que os serviços de televisão interativa respondam de forma adequada em função de quem está, realmente, a interagir com as suas funcionalidades. Neste artigo pretende-se apresentar o processo de identificação e de aferição do conjunto de variáveis funcionais que um fornecedor de televisão interativa deverá considerar, aquando da seleção do sistema de identificação mais adequado para utilizadores seniores.
 
Abreu, J., Almeida, P., Afonso, J., Silva, T., Dias, R. (2011). Participatory design of a social TV application for senior citizens – the iNeighbour TV project. In Proceedings of the Centeris 2011 – International Conference on Enterprise Information Systems, CCIS series (Communications in Computer and Information Science), 05/10/2011, Volume 221, Vilamoura, Portugal, p.49-58.
ABSTRACT In this paper, we present the on-going work of the iNeighbour TV research project that aims to promote health care and social interaction among senior citizens, their relatives and caregivers. The TV set was the device chosen to mediate all the action, since it is a friendly device and one with which the elderly are used to interact. A study, conducted among the project’s target audience (TA), using a participatory design approach is addressed in the paper. Its purpose was to better characterize this type of users; identify relevant features; and evaluate usability and user interface requirements targeted to television (in an IPTV infrastructure). The analysis of the study results, which ensured the revision of the project’s features, is also presented along with a comprehensive description of the validated features. Some of these include: automatic user recognition system, medication reminder, monitoring system (of deviations from daily patterns), caregiver support, events planning, audio calls and a set of tools to promote community service.
 
Almeida, P., Abreu, J., José, R. (2011). ITV services for socializing in public places. In Proceedings of the 2nd International Workshop on Future of Television – 9th European Conference on Interactive TV and Video, EuroITV 2011. Lisbon, Portugal, June 29, 2011
ABSTRACT Watching TV in public locations is very different from watching at Home, but it can also be a worthy experience, especially in the context of certain collective events, such as live football. The increasingly rich features of iTV services may even provide the ground for making the Television infrastructure an alternative framework for the deployment of public display services. In this paper, we present and discuss integration scenarios in which the iTV infrastructure and public display services conceived for multi-user interaction in public spaces are combined to generate new types of services offer. It reveals a considerable potential on the idea of leveraging iTV infrastructures for supporting new types of public display services benefiting from content generated and social interactions of the co-located audience. The successful use of these approaches will require a clear understanding of the properties of the iTV infrastructure and a focus on the type of applications in which those properties may provide more added-value than limitations.
 
Silva, T., Abreu, J., Pacheco, O., Almeida, P. (2011). User identification: a key factor for elderly viewers to benefit from interactive television services. In Proceedings of the Centeris 2011 – International Conference on Enterprise Information Systems, CCIS series (Communications in Computer and Information Science), 05/10/2011, Volume 221, Vilamoura, Portugal, p.40-48.
ABSTRACT The offer of interactive television services is becoming more and more frequent in regular households allowing a more customizable way of watching TV. However, in a multi-viewer environment a truly personalized TV experience could not merely rely on the identification of the STB that users have at their homes. For this purpose, a non-intrusive user identification technique is especially relevant, namely when senior viewers are at stake. In this work we are studying different approaches to perform an adequate identification of senior viewers so they can benefit from a series of interactive services targeted to their needs. To achieve this aim, a set of exploratory interviews have been carried out, and based on its results, a prototype with several identification technologies has been developed. With this prototype and through a set of usability tests we were able to collect relevant opinions about the type of added value TV services that this target audience desires. In addition, it was also possible to understand points of view that lead us to conclude that the user context involves a complex trade-off that influences the choice of the most suitable identification system.
 
Silva, T., Ferraz, J., Pacheco, O., Almeida, P. (2011). Value-added services and identification system: an approach to elderly viewers. In Adjunct Proceedings of the 9th International Interactive TV&Video Conference (EuroITV’11), 29/06/2011, Lisbon, Portugal, p.24-25
ABSTRACT Nowadays, with the advent of TV technical and interactive improvements, operators may provide to user a more personalized television experience which demands a reliable identification system – centred on the viewer rather than on the Set-Top-Box. When senior viewers are at stake, an automatic and non-intrusive system seems to be more suitable than the input of a user ID and a matching PIN. In this work, with an approach based on hands-on experience, demos, direct observations and interviews we attempt to find the Viewer Identification System more suited for this generation of users.
 
Oliveira, R., Silva, T., Abreu, J., Pacheco, O. (2010). Audio description and automatic user identification: a promising marriage in Digital Terrestrial Television (DTT). In Proceedings of II Congreso Internacional Comunicación 3.0 : Nuevos Medios, Nueva Comunicación, Universidad de Salamanca, p. 76-82
ABSTRACT The DTT (Digital Terrestrial Television) switchover will enable the development of a television infrastructure with more resources and technological capabilities. In fact, DTT can encompass a variety of features and services where users can take on an interactive and participatory role. Nevertheless, the interactive services reveal interaction problems for visually impaired users (VIU). For this reason, it is important to apply accessibility, usability and design-oriented principles to the development of accessible interactive television systems. The present paper introduces a research project related to universal design issues on the Interactive Television scope, having as main objective the development of an audio description service offered by DTT that comprises an automatic identification system and an easy and simple interaction. Therefore, it will be prototyped an interactive and enhanced audio description system that includes new features and functionalities, is based on universal design principles and is supported by a users’ identification system that is sustained through RFID tags and readers.
 
Silva, T., Abreu, J., Pacheco O. (2010). Identificação de utilizadores em IPTV – melhorar a experiência de utilização dos seniores. In Proceedings of II Congreso Internacional Comunicación 3.0: Nuevos Medios, Nueva Comunicación, 4/10/2010, Universidad de Salamanca
ABSTRACT Watching TV is changing and becoming more personalized as we witness a spread use of interactive television, Personal Video Recorders (PVR) and Set-Top-Boxes (STB) enabling access to time-shifted content and a large range of interactive services. However, this technological mediation does not guarantee by itself an effective personalization of content, since it relies on the STB identification being not appropriated for a multi-viewer scenario. So, knowledge about who is in front of TV set becomes of paramount importance, especially for TV operators’ they can provide services perfectly targeted to the viewers. In this context, elderly (avid consumers of television) are a specific type of users that can benefit from services based on a non-intrusive identification system. This work aims to study this issue and identify a layer of customizable services which can improve the viewing experience of elderly.

 

Communications in National Meetings

Abreu, J., Almeida, P., et al (2012). Results from the iNeighbour TV Field Trial, Interactive Assistive Technologies for the Elderly, 12 of July, Aveiro, Portugal.

Pereira L., Abreu, J., Almeida, P., Afonso, J. (2012). A tipografia em interfaces de IPTV para utilizadores seniores, In AMADO, P; VELOSO, A; MARTINS, O.; DIAS, N. – II Encontro Nacional de Tipografia. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2012. ISBN 978-972-789-348-5.

ABSTRACT A Tipografia é um recurso de comunicação do qual poucos suportes de conteúdos abdicam. Dependendo do suporte tecnológico em que este recurso é utilizado, e do público a que este se destina, existem limitações que consideramos que não devem ser descuradas na sua utilização. O caso das interfaces de aplicações de televisão interactiva, nomeadamente as suportadas em IPTV (Internet Protocol Television), não é nesta matéria uma excepção, especialmente quando estas são dirigidas a um público sénior. O tema apresentado neste poster, que se organiza em três secções principais, reúne os resultados da investigação provenientes do projeto iNeighbour TV e de um doutoramento em Design de Interfaces para aplicações de IPTV orientadas a utilizadores séniores. Na primeira secção são apresentados os conceitos principais, que constituem o estado da arte clássico nesta área e as limitações e possibilidades tecnológicas associadas à infraestrutura de suporte, nomeadamente ao nível do middleware das Set Top Boxes (STB) utilizadas. Na segunda secção descreve-se o setup de teste orientado à identificação, por parte de um conjunto de utilizadores séniores, da melhor solução ao nível do cruzamento entre tipografia e nível de opacidade da interface. Finalmente, apresentam-se os resultados obtidos na perspectiva da sua utilidade enquanto princípios orientadores para a definição da tipografia a utilizar neste suporte tecnológico, o qual se prevê de especial interesse, nomeadamente no contexto de switch over para a televisão digital que se vive em Portugal.
 
Abreu, J., Almeida, P., et al (2011), PROJECTO: iNeighbour TV – A Televisão Interativa na promoção do conforto e da sociabilidade entre cidadãos seniors. In e-Planning Forum / Jornadas e-Planning 14 December 2011, Location: FLAD – The Luso-American Development Foundation.
 
Oliveira, R., Silva, T, Abreu, J., Almeida, M. (2011). Meios Auxiliares de Comunicação para Televisão: Perspectivas Futuras em Portugal. In atas do 1º Congresso Nacional Literacia, Media e Cidadania, 25/03/2011, Universidade do Minho.
ABSTRACT Ao longo dos últimos anos a Televisão tem sofrido alterações técnicas que permitem uma transição no comportamento dos telespectadores, passando estes a beneficiarem de um meio interactivo com imensas potencialidades. Esta metamorfose inerente ao conceito de Televisão Interactiva (iTV) permite aos telespectadores a utilização de novos serviços, nos quais podem assumir um papel mais activo e participativo. Neste contexto, a introdução da Televisão Digital Terrestre (TDT) em Portugal surge como uma interessante oportunidade para a implementação de serviços de iTV avançados – nos casos em que os respectivos descodificadores se materializem em Set-Top Boxes (STB) com ligação à Internet. No entanto, Portugal possui um número significativo de idosos e de pessoas com deficiência que não podem beneficiar plenamente deste tipo de serviços. Deste modo, este artigo tem como principal objectivo caracterizar o papel do design universal na iTV, destacando a possibilidade da integração dos diferentes meios auxiliares de comunicação televisivos na TDT em contexto interactivo, de forma a acomodar diferentes cenários de utilização e públicos-alvo, nomeadamente idosos e pessoas com deficiência.
 
Oliveira, R., Silva, T., Abreu, J., Almeida, M., Pacheco, O. (2011). Design Universal na Televisão Digital Terrestre: Proposta de um Sistema de Áudio Descrição Avançado com Identificação Automática de Utilizadores. In atas do V Seminário – “Exclusão Digital na Sociedade de Informação”, Faculdade de Motricidade Humana da Universidade Técnica de Lisboa, p.22-23
ABSTRACT Os serviços interactivos actualmente fornecidos pelos operadores de televisão digital envolvem uma forte componente visual, facto que poderá contribuir para dificuldades acrescidas de interacção por parte de utilizadores com deficiência visual (UDV). Deste modo, a aplicação de princípios de acessibilidade, usabilidade e design orientados ao desenvolvimento de sistemas de interacção televisivos acessíveis é imprescindível. Neste contexto, e considerando os requisitos de transmissão de informação inerentes à implementação de uma sistema acessível, a Televisão Digital Terrestre (TDT) pode assumir um papel relevante, já que permite a transmissão de informação de uma forma mais eficiente e eficaz do que aquela que suporta o sistema analógico terrestre. De facto, o acesso à Internet, através das Set-Top-Boxes (STB) que descodificam o sinal da TDT, pode fornecer uma base promissora para a implementação de serviços televisivos interactivos. Tal como acontece com a actual transmissão analógica, e de acordo com a Lei da Televisão Portuguesa, a TDT deverá também assegurar o complemento da emissão de uma parte da programação através de meios auxiliares de comunicação, como é o caso da áudio descrição (AD). É neste cenário que uma aplicação interactiva, desenvolvida para uma STB descodificadora do sinal de TDT (com ligação à Internet), pode suportar este tipo de meio auxiliar de uma forma mais interactiva e personalizável, por exemplo integrando a possibilidade de controlo do volume e da velocidade da AD, do idioma, da voz do narrador, etc. No entanto, um serviço efectivamente personalizável baseia-se na identificação do utilizador que está em frente ao televisor e não, como na maioria dos casos, na identificação baseada na STB que, normalmente, é usada por múltiplos espectadores com diferentes perfis. É importante referir ainda que as vantagens de um sistema de identificação automático e não intrusivo ultrapassam o suporte de um serviço de AD avançado, pois este permite ao operador televisivo oferecer uma panóplia de serviços interactivos e personalizáveis perfeitamente adequados ao perfil do espectador. Este trabalho, a partir da identificação das necessidades dos UDV enquanto consumidores de conteúdos televisivos, apresenta uma investigação ligada à problemática do Design Universal aplicado à TDT que tem como principais objectivos: i) adaptar técnicas de identificação de utilizadores através das tecnologias de Radio-Frequency Identification (RFID) e Bluetooth; e ii) propor um serviço de AD avançado baseado em princípios de design universal que retire vantagens de um sistema de identificação automático de utilizadores. Desta forma, o artigo incluirá quatro grandes secções, sendo elas: i) Televisão Digital Terrestre; ii) Áudio Descrição; iii) Identificação Automática de Utilizadores; e iv) Conceptualização da Interface. Na secção “Televisão Digital Terrestre” será efectuada a apresentação e a definição da TDT, tanto ao nível da sua infra-estrutura, como ao nível da experiência televisiva que proporciona. Para além disso, será identificado e descrito o standard DVB-T que suporta a transmissão efectuada pela TDT em Portugal. No que diz respeito à secção “Áudio Descrição”, será definido e caracterizado este meio auxiliar de comunicação e será contextualizado no meio televisivo português, através da análise dos diversos sistemas que existem actualmente. Na componente “Identificação Automática de Utilizadores” será analisado este tipo de identificação de utilizadores a nível televisivo. Para além disso, será explicado como as tecnologias RFID e Bluetooth podem ser implementadas num serviço de AD avançado na TDT para identificar automaticamente o utilizador. Por fim, na secção “Conceptualização da Interface” serão identificadas e analisadas as tecnologias e o software a utilizar para desenvolver o sistema de AD avançado, nomeadamente o standard Multimedia Home Platform (MHP), a Application Programming Interface (API) JavaTV e o emulador de TV XleTView. Finalmente, serão descritos os princípios de design universal que serão adoptados ao longo do desenvolvimento do sistema
 
Silva, T., Abreu, J., Pacheco, O. (2011). User identification in Interactive Television: a senior oriented decision matrix, Research Day UA 2011, Universidade de Aveiro, 8 July 2011.
ABSTRACT The technical upgrades in TV distribution networks (comprising digital transmission, integration of a return path and improvements in set-top-boxes – STB) have been allowing a more customizable way of watching TV. In spite of these enhancements, the personalization of interactive services is frequently based on the STB identification rather than on the viewer itself. As each STB can be used by multiple unidentified viewers (with different profiles), this type of personalization cannot fit the viewers’ preferences. When senior viewers are at stake, an automatic user identification system seems to be preferable than a classic process based on user ID and a corresponding PIN. In this work we seek for a technological approach to perform a seamless identification of senior viewers in order to enable them a personalized iTV experience. A first group of exploratory interviews have been carried out leading to the development of a functional prototype. With this approach a set of identification technologies were presented to a large number of participants supporting a set of usability tests. The tests results showed, as was predicted on the literature review and exploratory interviews, that there is a complex trade-off to consider when electing the most appropriated identification system.
 
Silva, T., Abreu, J., Pacheco, O. (2010). Sistema multi-modal de identificação de utilizadores IPTV – um processo de investigação. In atas da conferência Interacção 2010 – 4ª Conferência Nacional em Interacção Humano-Computador, 13/10/2010, Aveiro.
ABSTRACT As tecnologias de internet de banda larga de elevada velocidade encontram-se em disseminação crescente no mercado doméstico, assistindo-se, paralelamente, a um contínuo e rápido avanço das tecnologias de distribuição audiovisual. A conjunção destes dois factores contribuiu para o aparecimento do serviço de distribuição de televisão designado por IPTV (Internet Protocol Television). Este conceito de televisão tem associado, em contraponto com a televisão convencional, a bidirecionalidade que permite o desenvolvimento de um conjunto de aplicações interactivas. No entanto, no cenário em que mais do que um habitante partilha a mesma televisão, a automatização desta personalização carece de uma identificação da persona/espectador que está em frente ao televisor e não da simples identificação da Set- -Top Box existente na habitação.
 

Reports

Abreu, J. (2011), iNeighbour TV Relatório de Progresso | 01.06.10 a 31.05.11.

Abreu, J. (2012), iNeighbour TV Relatório de Progresso | 01.06.2011 a 31.05.2012.

 

Other Communications

Abreu, J. (2014), Projeto iNeighbour TV – A televisão interactiva na promoção da sociabilização e dos cuidados de saúde dos seniores, WORKSHOP PROJETO SEDUCE, Aveiro, 26 de Fevereiro de 2014 (por convite/by invitation)

Abreu, J. (2013). Televisão Social Interativa. Convidado para a Rúbrica do Parceiros, do Programa Sociedade Civil, 13 de Maio de 2013, Estúdios da RTP 2, Porto (ao minuto 79/minute 79).

Abreu, J. (2012), O potencial da televisão na vida dos seniors: o projeto iNeighbour TV. In TEDx Aveiro Salon – Envelhecimento Activo, 26 de Janeiro de 2012, Museu da cidade, Aveiro.

Silva, T., Abreu, J., Pacheco, O., et al (2012). Viewer ID Systems: a complex trade-off, Workshop on Interactive Assistive Technologies for the Elderly, 12 of July, Aveiro, Portugal.

  


WeOnTV Project

Book Chapters 

Abreu, J., Almeida, P. (2009), From 2BeOn results to new media challenges for Social (i)TV. In Social Interactive Television: Immersive Shared Experiences and Perspectives. Geerts, D., Chorianopoulos, K., P., Cesar, P. (eds), USA: IGI Global Publishing.

ABSTRACT This chapter focuses on traditional and emergent challenges for the Social (i)TV area focusing on explaining the development and evaluation of one of the first Social iTV prototypes and looking at the challenges new media is introducing to this research field. The authors begin by explaining the conceptualization, development and evaluation process of the 2BeOn system and continue with the most important results from it’s evaluation with a particular focus on the results that can be important when developing any Social iTV platform. In the last part of the chapter recent developments in the broadcast of TV and Audiovisual content, namely considering the Internet as a medium, are addressed. In this scope authors propose a categorization of emergent online distribution platforms along with a set of social activities users perform on those platforms. Taking in consideration some of the challenges surrounding the presented scenario the chapter ends with the conceptualization of UMCA, a system that could increase social interaction activities performed during the consumption of online AV/TV content.
 

Papers in National Journals

Abreu, J., Almeida, P., Mealha, O. and Branco, V. (2001). 2BeOn: implementação de uma plataforma para investigação em televisão interactiva e teletrabalho, Revista Comunicarte, vol. 1, no1, Departamento de Comunicação e Arte, Dezembro

ABSTRACT Este artigo descreve as preocupações inerentes ao desenvolvimento do sistema 2BeOn, uma plataforma multimedia desenhada para testar e avaliar modelos de integração de serviços de comunicação e gestão, para suporte a actividades de trabalho, lazer e informação. O 2BeOn resulta de um esforço transdisciplinar, focado em dois eixos de investigação: Televisão Interactiva e Teletrabalho. A investigação, na perspectiva da Televisão Interactiva, tem por objectivo global concetualizar modelos de integração de serviços de comunicação online, que facilitem e promovam a comunicação interpessoal dos telespectadores. Na área do teletrabalho, o objectivo de investigação incide na integração e convergência de serviços de comunicação interpessoal e de gestão, procurando caracterizar, implementar e testar modelos para suporte a trabalho remoto. O sistema 2BeOn integra quatro módulos principais interligados dinamicamente: Gestor de utilizadores; Serviços de comunicação (síncronos e assíncronos); Motor de interface e Monitorização da interacção. Para além da descrição dos processos de conceptualização e implementação do sistema, o artigo contempla reflexões sobre os impactos sociais e comportamentais decorrentes da utilização do 2BeOn.

 

Papers in International Conferences

 Abreu, J., Almeida, P., Figueiredo, C., Pinto, R., Teixeira, V. (2010). Designing a Social ITV Field Trial For Real Customers. In: Adjunct Proceedings of the 8th International Interactive TV&Video Conference (EuroITV 2010). Peng, C., Vuorimaa, P., Näränen, P., Quico, C., Harboe, G. & Lugmayr, A. (eds.). Tampere, Finland: Tampere University of Technology (TUT) p. 933-934

ABSTRACT This paper describes the specification and design of a field trial for a Social TV application. The field trial was designed to be carried out over a commercial IPTV service relying on actual customers to whom the application is offered. Social TV Games along with questionnaires, diaries, logs, direct observation and interviews are among the methods adopted to gather data related with user experience and integration of social features in the current IPTV experience.

 

Cerdeira, F., Almeida, P., Abreu, J. F., Almeida, P. L., Cardoso, B. (2010). Integrating social networks in an IPTV recommender system. In: Adjunct Proceedings of the 8th International Interactive TV&Video Conference (EuroITV 2010). Peng, C., Vuorimaa, P., Näränen, P., Quico, C., Harboe, G. & Lugmayr, A. (eds.). Tampere, Finland: Tampere University of Technology (TUT) p. 315-318

ABSTRACT The proliferation of multiple channels in the actual offer of cable and IPTV services is bringing challenges for users when selecting which program to see. Recommender systems are being introduced with the goal of facilitating the viewers’ choices and promote TV content consumption. Different technical approaches to these systems are supported either on automatic algorithms or social data and activities analysis. This paper reports on the first development phase of the Pétala system – a recommender system for an IPTV Telco – that aims to improve content recommendation by integrating social networks. Pétala provides the ability to use the system both in the Set-top box or as a web widget integrated in a social network like Facebook.

 

Abreu, J. F., Almeida, P., Pinto, R., and Nobre, V. (2009). Implementation of social features over regular IPTV STB. In Proceedings of the 7th International Interactive TV&Video Conference (EuroITV 2009), June 03 – 05, 2009, Leuven, Belgium. ACM, New York, NY, 29-32. DOI= http://doi.acm.org/10.1145/1542084.1542089

ABSTRACT Social TV research area has benefited in the late years from the dissemination of IPTV services and related technological possibilities. Features of presence, communication and recommendation have been proposed and are now more common in the prototypes being developed. However a high number of these experiments and proposals are not yet implemented over regular commercial IPTV platforms and can take some time to be available with a compelling graphical and interaction design. The Social TV application WeOnTV, covered in this paper, was developed in the staging platform of PT Inovação IPTV infrastructure. The work and evaluation so far showed promising results including a successful test over the MEO – IPTV commercial solution. The paper focuses on feasible approaches taken towards the interface design and implementation of WeOnTV’s social features, which can be useful as directions to other iTV developments over regular browser based set-top boxes.

 

Abreu, J., Almeida, P. (2008). From scratch to user evaluation – validating a Social iTV platform. In Changing Television Environments – TICSP Adjunct Proceedings of the 6th International Interactive TV&Video Conference (EuroITV 2008), Salzburg, Austria 

ABSTRACT  This paper describes the process of conceptualization, development and evaluation of 2BeOn – a social iTV system. It explains the main features of the system, namely the ones that support user interaction based on TV consumption. Aiming to contribute to other social iTV developments, a categorization of design guide principles is introduced and the methodology used for the evaluation is described. Finally, some results are presented and discussed along with a reflection on the challenges that on-line video platforms carry for the social iTV/iVideo area. 

 

Abreu, J., Almeida, P., Branco, V. (2002). 2BeOn – Interactive television supporting interpersonal communication. In Jorge, J. A., et al (eds.): Multimedia 2001, Springer Computer Science EG – Proceedings of the 2001 Eurographics Multimedia Workshop, Manchester, September 2001 – Springer-Verlag/Wien, 2002 – ISBN: 3-211-83769-8

ABSTRACT Interpersonal communication mediated by computer services supports the reinforcement and emergence of new communities brought together by leisure or work interests. This paper presents a workbench system that aims to study how the same principle can be applied in interactive television. The main objective is to allow TV users to be online (2BeOn) through the integration of basic and advanced communication services, enabling them to reinforce their interpersonal communication. The 2BeOn system is based on four core components: user tracking, communication services, interface engine and collaboration content/interaction tracing. In addition to the social and behavioural context of the system, its conceptualisation, prototyping and evaluation are addressed.

 

Abreu, J., Almeida, P., Branco, V. and Mealha, O. (2001). The 2BeOn system – A multimedia workbench for telework and interactive television research, WebNet 2001 (AACE), Orlando, Florida

ABSTRACT This paper refers to the implementation of the 2BeOn system, a multimedia workbench designed to test and evaluate the integration of communication and management services supporting work, leisure and information activities. The association of synchronous and asynchronous communication services is planned to provide a more complete answer to user needs in what concerns their interpersonal communication. The system results from a transdisciplinary effort and is being applied to support research in Telework and Interactive Television areas. Regarding Telework, the focus relies in building an integrated environment of communication, collaborative and management services to support remote work. From the perspective of Interactive Television the system aims to understand how the users may exploit online communication services, when engaged in leisure or information TV programs.

 

Abreu, J., Almeida, P. (2001). 2BeOn – integrated multimedia communication environment towards telework and leisure activities, In: proceedings of 5th SCI, Orlando, Florida

 

Communications in National Conferences

 Abreu, J. (2011). Social iTV a new approach to a long established media Research Day UA 2011, Universidade de Aveiro, 8 July 2011

 

Abreu, J., Almeida, P., Mealha, O. and Branco, V. (2001). Plataforma para investigação em televisão interactiva e teletrabalho: o sistema 2BeOn, II Congresso da SOPCOM, Lisboa

ABSTRACT Este artigo descreve as preocupações inerentes ao desenvolvimento do sistema 2BeOn, uma plataforma multimedia desenhada para testar e avaliar modelos de integração de serviços de comunicação e gestão, para suporte a actividades de trabalho, lazer e informação. O 2BeOn resulta de um esforço transdisciplinar, focado em dois eixos deinvestigação: Televisão Interactiva e Teletrabalho. A investigação, na perspectiva da Televisão Interactiva, tem por objectivo global conceptualizar modelos de integração de serviços de comunicação online, que facilitem e promovam a comunicação interpessoal dos telespectadores. Na área do teletrabalho, o objectivo de investigação incide na integração e convergência de serviços de comunicação interpessoal e de gestão, procurando caracterizar, implementar e testar modelos para suporte a trabalho remoto. O sistema 2BeOn integra quatro módulos principais interligados dinamicamente: Gestor de utilizadores; Serviços de comunicação (síncronos e assíncronos); Motor de interface e Monitorização da interacção. Para além da descrição dos processos de conceptualização e implementação do sistema, o artigo contempla reflexões sobre os impactos sociais e comportamentais decorrentes da utilização do 2BeOn.

 

Abreu, J. (2002). TV Interactiva: um novo instrumento para a comunicação Interpessoal? – o modelo 2BeOn, Redes e Cibercidades – Segundo Colóquio Internacional, Departamento de Comunicação e Arte, Novembro 2002

 

Abreu, J. (2002). TV Interactiva: um novo instrumento para a comunicação Interpessoal? – o modelo 2BeOn, Colóquio para as Tecnologias de Informação e Comunicação, Escola Superior de Tecnologia de Viseu, Abril 2002

 


Crossed TV Games

Communications in International Conferences

Almeida, P., Abreu, J., Pinho, A., Costa, D. (2012). Engaging viewers through social TV games. In Proceedings of the 10th European conference on Interactive TV and video (EuroiTV ’12). ACM, New York, NY, USA, 175-184. DOI=10.1145/2325616.2325651 http://doi.acm.org/10.1145/2325616.2325651

ABSTRACT IPTV platforms have revealed a great potential for the viewers’ involvement by allowing the development of services and applications related with the TV content. Taking advantage of both the potentialities of these platforms and game related dynamics new ways to promote interaction between viewers may be achieved. This research focuses on searching and validating innovative forms of entertainment through television. In this context we designed, developed and evaluated the Wize application that combines some social games characteristics with interactive television features. This paper presents the functional specification of this application, implemented in an IPTV platform and describes a Field Trial carried out with 22 users. To accomplish this evaluation those persons were provided at their homes with a sub-set of the Wize features integrated in an iTV application of a popular TV show. The results provide a better understanding of the expectations towards social TV related games and reveal that users have strong motivation to continue to use such an application and a strong interest in doing it with their friends. The results also showed the potential of this type of applications to engage in a deeper manner the viewers with the TV content.

 


Interactive Advertisement

Communications in International Conferences

Abreu, J., Almeida, P., Teles, B. and Reis, M. (2013). Viewer behaviors and practices in the (new) Television Environment. In Proceedings of the 11th european conference on Interactive TV and video (EuroITV ’13). ACM, New York, NY, USA, 5-12. DOI=10.1145/2465958.2465970 http://doi.acm.org/10.1145/2465958.2465970

ABSTRACT This paper presents the main results of a study conducted in Portugal with the aim of identifying the current trends of the television ecosystem, with special relevance to understand the cognitive processes of viewers when selecting what to watch on TV. To this end, an online survey targeted mainly to young adults with mid to high academic degrees was designed. The survey gathered more than 600 responses, of which 550 were validated and taken into account in the data analysis. The results provide a detailed insight about the habits, dynamics and behaviors of spectators regarding the actual scenario of television. It also allowed the identification of the most relevant criteria considered by viewers when deciding what to watch on TV. The most important ones include the program genre followed by the state of mind (mood), the people who share the couch with and the time available to watch TV. The results also provide a structuring framework for the design of interactive television applications, targeted to this audience in the areas of personalization, recommendation and search and discovery of TV content.

 


iTV in India and Portugal

Communications in International Conferences

Sriram, A., Almeida, P., Abreu, J. (2012), “The Uses and Expectations for Interactive TV in India“. In 3rd Euro ITV Workshop on Interactive Digital TV in Emergent Economies, In Adjunct Proceedings of the 10th European Interactive TV Conference (EuroITV 2012 – Bridging People, Places and Platforms). A., Stefan; S., Stephan; Knoche, H.; Hess, J. (eds.). Fraunhofer Institute for Open Communication Systems, FOKUS, ISBN: 978-3-00-038715-9, p. 231-232.

This research aims to study the uses of TV along with the expectations for interactive TV among the Indian population. A survey was conducted as part of the research in the end of 2011. The results show that TV, computer and mobile phone usage is increasing although many Indian houses have only one TV and one computer. Concerning TV viewing habits, the majority see TV with family members. While watching TV viewers are performing other activities including talking over the phone; working with the computer; reading; or chatting online. Two thirds of the participants regularly recommend TV programs to their friends and others. Concerning the iTV domain, the Indian market is still a greenhorn. Regarding the expectations for upcoming iTV services, the majority of respondents are highly interested in having more interactive services for communication; recommendation and making comments; participating in shows/contests; social network features and a small percentage in shopping through the TV. These results, that expose a clear scope and market potential for those iTV services and programs, are being used in the next phase of this research, which consists of evaluating possible iTV applications for the Indian market. 

 


Publications of Other Projects:

 

Abreu, Jorge; Becker, Valdecir; Nogueira, João; Cardoso, Bernardo (2015). Overview of Catch-up TV and other time-shift TV services: Europe, America, Asia, Oceania. April 2015.

 

Oliveira, Rita A. S., Abreu, Jorge T. F., Almeida, Ana M. P. (2014). Promoção da acessibilidade em iTV para públicos com défice visual, prisma.com – revista de ciências e tecnologias de informação e comunicação do CETAC.MEDIA, nº23, Especial O cidadão sénior e as ecologias Web, p. 139-158.

ABSTRACT Ao longo dos últimos anos a TV tem sofrido alterações técnicas que potenciam a criação de um novo cenário, no qual é possível observar uma transição no comportamento dos telespectadores, passando estes a beneficiarem de um meio interativo com imensas potencialidades. Esta metamorfose inerente ao conceito de Televisão Interativa (iTV) permite aos telespectadores a utilização de novos serviços, possibilitando novas experiências de interação e participação. Os telespectadores com necessidades especiais, nomeadamente, utilizadores com défice visual (UDV), podem não beneficiar inteiramente dos conteúdos televisivos (se estes não forem audiodescritos), como também de eventuais serviços interativos, já que tipicamente estas soluções envolvem uma forte componente visual, apresentando dificuldades acrescidas de interação. Neste âmbito, este artigo apresenta um projeto de investigação que explora a problemática do Design Universal aplicado à Televisão Interativa (iTV) e tem como objetivos a  conceptualização, prototipagem e validação de um serviço de iTV adaptado especificamente a UDV, visando promover a sua inclusão digital. Ao longo do artigo é demonstrado o processo metodológico adotado e são apresentadas resumidamente as diferentes etapas de investigação do estudo e os principais resultados alcançados.

 

Oliveira, Rita A. S., Abreu, Jorge T. F., Almeida, Ana M. P. (2013). Promoting IPTV accessibility for visually impaired users: implementation of an adapted service, Procedia Computer Science, Volume 27, Pages 113-122. Elsevier B.V. 

ABSTRACT In spite of the wide dissemination of technologies and digital resources, people with special needs still find barriers and difficulties in accessing and using many of the information technology (IT) services currently available. This problem is particularly critical in usage scenarios involving mass media devices like Television (TV), specially taking in consideration its interactive format with all advanced features it brings. In this context, the creation of inclusion strategies becomes essential for increasing digital literacy and citizens’ capacity to participate in different areas using advanced services like Interactive Television (iTV). Universal Design shows up as the appropriate approach to answer this problem, since the systems that are shaped based on this methodology make available the accommodation of a wide range of human skills, abilities, needs and preferences. In this framework, this paper introduces a research related to universal design issues on the iTV scope, which aims the conceptualization, prototyping and validation of an IPTV service specifically designed to look on visually impaired users’ needs. The presented results are based on the second phase of this research, which intended the conceptualization and development of the prototype. Accordingly, we describe the elicitation process of the technical and functional requirements that led us to the implementation and test of the advanced and customizable features of an adapted IPTV service.

 

Oliveira, R., Abreu, J., Almeida, A. (2013). Enhancing an Adapted IPTV Service with Audio Description. In Capítulo IV – Tecnologia e novas mídias: da educação às práticas culturais e de consumo, ed. Patricia Bieging, Raul Inácio Busarello, 53-67. ISBN: 978-8-566-83205-1. São Paulo, Pimenta Cultural. Url: http://books.google.pt/books?id=Y4qUAgAAQBAJ

ABSTRACT The research presented in this paper aims to propose an adapted IPTV service that intends to meet the needs of visually impaired users. In order to develop it, among other studies, we carry out an evaluation of the Portuguese public audio description service, with the participation of a group of visually impaired persons. This evaluation enabled us to perceive the problems that users have to deal when interacting with this system, and how their use experience can be improved.

 

Oliveira, R., Abreu, J., Almeida, A. (2013). Promoção da acessibilidade em IPTV para utilizadores com défice visual: processo de validação de um serviço adaptado, 8º Congresso da SOPCOM – Comunicação Global, Cultura e Tecnologia, Atas 8º Congresso da SOPCOM – Comunicação Global, Cultura e Tecnologia, Lisboa.

ABSTRACT As infraestruturas de televisão atualmente existentes possibilitam a integração de uma grande variedade de recursos e serviços, nos quais os utilizadores têm a oportunidade de assumir um papel interativo e participativo. Para a maioria dos telespetadores, o uso de serviços interativos não acarreta grandes dificuldades; no entanto, para públicos com necessidades especiais, por exemplo para pessoas com défice visual, essa tarefa torna-se complexa podendo estes, por esse motivo, não conseguir beneficiar inteiramente deste tipo de serviços. Em Portugal, o cenário atual referente à relação entre os utilizadores com deficiência visual (UDV) e a Televisão (TV) apresenta-se como uma oportunidade a explorar, já que existe um número significativo de pessoas com défice visual que não beneficiam totalmente das potencialidades do paradigma televisivo atual. Neste contexto, o presente artigo enquadra-se numa investigação ligada à área do Design Universal que tem como principal objetivo o desenvolvimento de um serviço interativo IPTV desenhado especificamente para UDV, promovendo assim, a inclusão digital deste público. Neste artigo é descrito o processo de validação do serviço prototipado por parte de um grupo de UDV, que incluiu a realização de testes de usabilidade e de acessibilidade através de observação direta, complementados com entrevistas semiestruturadas, com o objetivo de perceber se o serviço ia ao encontro das necessidades deste tipo de utilizadores.

 

Oliveira, R., Abreu, J., Almeida, A. (2013). A Deficiência Visual e a Televisão Interativa: proposta de um serviço IPTV adaptado, 2º Congresso Nacional Literacia, Media e Cidadania, Actas do 2º Congresso Nacional Literacia, Media e Cidadania, Lisboa.

ABSTRACT Apesar da forte disseminação das tecnologias e recursos digitais, as pessoas com necessidades especiais encontram ainda barreiras e dificuldades em aceder e utilizar muitos dos serviços atualmente disponíveis, sendo esta situação particularmente crítica em cenários de uso que envolvam dispositivos como a Televisão. Desta forma, a criação de estratégias de inclusão torna-se fundamental para o aumento da literacia digital e das capacidades de participação destes cidadãos em diferentes domínios, como é o caso da Televisão Interativa (iTV). O Design Universal apresenta-se como a abordagem apropriada para responder a este problema, na medida em que os sistemas que seguem esta lógica permitem acomodar uma gama alargada de competências humanas, capacidades, necessidades e preferências. Neste contexto, o presente artigo apresenta uma investigação ligada à área do Design Universal aplicado à iTV, que tem por objetivo a concetualização, o desenvolvimento e a validação de um serviço IPTV especificamente desenhado para utilizadores com deficiência visual (UDV). Os resultados que se apresentam contemplam a primeira e segunda etapas da investigação, que pressupõem, respetivamente, i) a identificação das dificuldades e necessidades dos UDV enquanto consumidores de conteúdos televisivos e serviços de áudio descrição; e ii) a concetualização e desenho de um serviço IPTV adaptado que responda às necessidades dos UDV.

 

Oliveira, R., Abreu, J., Almeida, A. (2012). Áudio Descrição em Televisão: uma perspectiva de evolução em Portugal. In X Congresso da LUSOCOM – Comunicação, Cultura e Desenvolvimento, LISBOA, ISCSP, 27-29 de Setembro de 2012.

 

Oliveira, R., Abreu, J., Almeida, M. (2012). Universal Design in iTV: development of an IPTV audio description service. In Research Day UA 2012, Universidade de Aveiro, 13 July 2012.

 

Teles, B., Almeida, P., Abreu, J. (2012). Creating and sharing personal TV channels in iTV, In: Adjunct Proceedings of the 10th European Interactive TV Conference (EuroITV 2012 – Bridging People, Places and Platforms). A., Stefan; S., Stephan; Knoche, H.; Hess, J. (eds.). Fraunhofer Institute for Open Communication Systems, FOKUS, ISBN: 978-3-00- 038715-9, p. 100-103

ABSTRACT Platforms for supporting UGC got very popular during the last decade. However, due to the large amount of content available solutions to support the categorization and personalization of the content by means of channels have been introduced. These improvements allow not only organizing the UCG but also, in some platforms, to promote live broadcasts of audiovisual content. Interactive Television (iTV) platforms are also providing means to access UGC, but the capabilities for self-broadcasting are still lacking. In this context, this paper presents a proposal for an interactive application to create and share personal channels in an iTV service. The proposed model was prototyped and tested in a typical TV usage environment. MyChannel allows its users to create personalized channels right from their TV sets gathering and combining audiovisual content from different sources: web video platforms; regular TV channels and; live content, created by the user, through a webcam. It also includes a set of social features around TV content. This model was evaluated in the lab by two groups of users with different levels of experience with iTV platforms. The results show that users are willing to have the ability to create and share their own channels. Based on these results, one can consider that an iTV application that reflects the proposed model may be relevant when a more personalized TV offer is at stake.

 

Oliveira, R., Abreu, J., Almeida, M. (2011). An iTV audio description service: suggesting requirements and features for visually impaired users. In Proceedings of the Centeris 2011 – International Conference on Enterprise Information Systems, CCIS series (Communications in Computer and Information Science), 05/10/2011, Volume 221, Vilamoura, Portugal, p.59-68.

ABSTRACT The ongoing Digital Terrestrial Television (DTT) switchover leads to an interesting opportunity for the implementation of advanced television services. Actually, these services can even be interactive, since it is foreseen that the required Set-Top Boxes (STB) could be equipped with an Internet connection. However, among the future clients of DTT there are a large number of elderly and visually impaired people who can not entirely benefit of these services due to their physical limitations. Nevertheless, considering that Interactive Television (iTV) services can contribute to improve life quality of this type of users, it is essential to apply accessibility, usability and design-oriented guidelines for their development. In this context, this paper introduces a research related to universal design applied to iTV, being its aim to propose an advanced and accessible audio description service. In order to perceive the visually impaired users’ problems and needs, a group of individuals was asked to participate in an interview.
 
Oliveira, R., Abreu, J., Almeida, M. (2011). An Approach to Identify Requirements for an iTV Audio Description Service. In Proceedings of the 9th International Interactive TV&Video Conference (EuroITV’11), 29/06/2011, Lisbon, Portugal, p.227-230.
ABSTRACT The Digital Terrestrial Television (DTT) switchover may leverage the implementation of a variety of features and services that will allow users to take on an interactive role. However, among the future clients of DTT are a significant number of elderly and visually impaired people who can not entirely benefit from the TV content or possible interactive services. In this way, and considering that interactive television (iTV) services can contribute towards improving life quality of this type of users, it is important to apply accessibility, usability and design-oriented guidelines for the development of accessible iTV systems.
In this context, this paper introduces a research related to universal design issues on the iTV scope. Beginning with the identification of the difficulties and needs of visually impaired users as consumers of television contents, this research aims to propose a set of requirements to develop an interactive audio description service that meets the needs of visually impaired users, following a universal design approach.
 
Oliveira, R., Silva, T, Abreu, J., Almeida, M. (2010), Áudio Descrição na Televisão Digital Terrestre (TDT). In atas da conferência Interacção 2010 – 4ª Conferência Nacional em Interacção Humano-Computador, Universidade de Aveiro, p.283-284.

 

 

§ Almeida, P., Abreu, J., José, R. “ITV services for socializing in public places” – Proceedings of the 2nd International Workshop on Future of Television – 9th European Conference on Interactive TV and Video, EuroITV 2011. Lisbon, Portugal, June 29, 2011 – CEUR – ISSN 1613-0073. http://sunsite.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-720/

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