Senior users identification in Interactive TV systems

DEGREE
PhD
ABSTRACT
The offer of interactive television services is becoming more and more frequent in regular households allowing a more customizable way of watching TV. However, in a multi-viewer environment a truly personalized TV experience could not merely rely on the identification of the STB that users have at their homes. The main objective of this Thesis was to specify, implement, and evaluate an automatic and non-intrusive iTV user identification system to promote the development of personalized advanced television services with a special focus on elderly life support features. As result, a decision matrix was developed to help to decide the most suited user identification system to a specific user profile. A simulation of this matrix can be accessed in http://vis.web.ua.pt/source/vis_8.html.

THESIS
Download the thesis from this project here.

vis1
Figure 1 – Identification using Face recognition

vis2
Figure 2 – Identification using fingerprint reader on the remote

PUBLICATIONS

2014
Abreu, J., Almeida, P., & Silva, T. (2014). Os tele-cuidados e a televisão interactiva. In E. C. d. ler (Ed.), Envelhecimento, saúde e doença: novos desafios para a prestação de cuidados a idosos (1 ed.)., 246-328, Lisboa: Coisas de ler.

Silva, T., Abreu, J. F. d., & Pacheco, O. R. (2014). Identificação de utilizadores seniores em aplicações de iTV: que solução? (no prelo), In prisma.com – revista de ciências e tecnologias de informação e comunicação do CETAC.MEDIA.

2013
Silva, T., Abreu, J. F. d., & Pacheco, O. R. (2013). Identificação de utilizadores: a chave para a personalização de aplicações de TV interativa para seniores? In Revista Estudos em Comunicação – LabCom, Laboratório de Comunicação e Conteúdos Online, nº14, 137-156.

Silva, T., Abreu, J. F. d., & Pacheco, O. R. (2013). iNeighbour TV – A social TV application to promote wellness of senior citizens. In Information Systems and Technologies for Enhancing Health and Social Care, R. Martinho, R. Rijo, M. M. Cruz-Cunha & J. Varajão (Eds.), 1-19, IGI Global.

2012
Silva, T., Abreu, J. F. d., & Pacheco, O. R. (2012). Elderly viewers identification: designing a decision matrix. Paper presented at the 10th European Conference on Interactive TV and Video (EuroiTV 2012), Berlim.

Silva, T., Abreu, J. F. d., & Pacheco, O. R. (2012). Os seniores e a TV interativa: parâmetros para a seleção de um sistema de identificação de telespectadores. Paper presented at the X Congresso da LUSOCOM – Comunicação, Cultura e Desenvolvimento, Lisboa.

2011
Oliveira, Rita A. S; Silva, Telmo E. M. C.; Abreu, Jorge T. F.; Almeida, Ana M. P. 2011. Identificação Automática de Utilizadores com Deficiência Visual: a base para um serviço de áudio descrição personalizado, In REDMARKA – Revista Académica de Marketing Aplicado, 3, 8: 125 – 154.

Silva, T.E.C.d.; Abreu, J.T.F.; Pacheco, O.M.d.R.; Almeida, P. 2011. Value-added services and identification system: an approach to elderly viewers, 10th European Conference on Interactive TV and Video (EuroiTV 2011), Lisbon.

Silva, T.E.C.d.; Abreu, J.T.F.; Pacheco, O.M.d.R.; Almeida, P. 2011. User identification: a key factor for elderly viewers to benefit from interactive television services, HCist 2011 – International Workshop on Health and Social Care Information Systems and Technologies, CCIS series (Communications in Computer and Information Science), 5-10-2011, Volume 221, Vilamoura, Portugal, p.40-48.

Abreu, J.T.F.; Almeida, P.; Afonso, J.; Silva, T.E.C.d.; Dias, R. 2011. Participatory design of a social TV application for senior citizens – the iNeighbour TV project, HCist 2011 – International Workshop on Health and Social Care Information Systems and Technologies, CCIS series (Communications in Computer and Information Science), 05/10/2011, Volume 221, Vilamoura, Portugal, p.49-58.

Oliveira, Rita A. S; Silva, Telmo E. M. C.; Abreu, Jorge T. F.; Almeida, Ana M. P. 2011. Meios Auxiliares de Comunicação para Televisão: Perspectivas Futuras em Portugal, 1º Congresso Nacional Literacia, Media e Cidadania, In Livro de Actas do 1º Congresso Nacional Literacia, Media e Cidadania, Braga.

Oliveira, R.A.S.; Silva, T.E.C.d.; Abreu, J.T.F.; Almeida, A.M.P.; Pacheco, O.M.d.R. 2011. Design Universal na Televisão Digital Terrestre: Proposta de um Sistema de Áudio Descrição Avançado com Identificação Automática de Utilizadores, V Seminário – “Exclusão Digital na Sociedade de Informação”, 28/01/2011, Faculdade de Motricidade Humana da Universidade Técnica de Lisboa, p.22-23.

2010
Silva, T.E.C.d.; Abreu, J.T.F.; Pacheco, O.M.d.R. 2011. Identificação de utilizadores em IPTV- melhorar a experiência de utilização dos seniores. II Congreso Internacional Comunicación 3.0 : Nuevos Medios, Nueva Comunicación, 4/10/2010, Universidad de Salamanca.

Oliveira, Rita A. S; Silva, Telmo E. M. C.; Abreu, Jorge T. F.; Almeida, Ana M. P; Pacheco, Osvaldo M. R. 2010. Audio Description and Automatic User Identification: a Promising Marriage in Digital Terrestrial Television (DTT), II Congreso Internacional Comunicación 3.0 : Nuevos Medios, Nueva Comunicación, 4/10/2010, Universidad de Salamanca.

Silva, T.E.C.d.; Abreu, J.T.F.; Pacheco, O.M.d.R. 2010. Sistema multi-modal de identificação de utilizadores IPTV- um processo de investigação, Interacção 2010 – 4ª Conferência Nacional em Interacção Humano-Computador, 13/10/2010, Aveiro, (2010).